Workshops

اهداف، روش‌ها و کاربرد

دینامیک مولکولی ابزاری قدرتمند جهت مدلسازی سیستم‌ها و پدیده های مختلف در مقیاس نانو می باشد. اهمیت موضوع مدلسازی در دو زمینه قابل بحث است. یکی در زمینه مدلسازی نمونه‌های زیستی جهت کشف و درک فرآیندهای مختلفی که در مقیاس‌های کوچک در درون سلول و بدن اتفاق می افتد و طراحی دارو و ابزارهای مناسب جهت بهبود عملکرد سیستم های زیستی بر اساس مدلسازی و طراحی مناسب. زمینه دوم مدلسازی ابزارها و ادواتی است که در سالهای اخیر در مقیاس نانو ساخته شده اند. از آنجایی که سیستم های مهندسی ساخته شده در مقیاس نانو دارای جرم و حجم کوچک، مصرف انرژی پایین و سرعت پاسخگویی بالا هستند، نانو ابزارهای متنوعی در دهه های اخیر طراحی و ساخته شده اند تا بتوانند زندگی بشر را دچار تحول عظیمی نمایند.

در این برنامه آموزشی هدف به کارگیری روشهای مدلسازی مقیاس های کوچک از جمله روشهای دینامیک مولکولی جهت مدلسازی سیستمهای زیستی و مهندسی مختلف در مقیاس های کوچک (میکرو و نانو) است. از جمله کاربردهای این روشهای مدلسازی در سیستم های زیستی می توان به مدلسازی فرآیند نانومنیپولیشن پروتیئن‌ها برای هدف مونتاژ و ساخت قطعات زیستی، مدلسازی فرآیند توالی سنجی DNA جهت تعیین ژن‌های یک شخص، مدلسازی فرآیند تزریق دارو به داخل سلول، مدلسازی فرآیند کلونینگ DNA، مدلسازی فرآیند عبور دارو از غشای سلولی، و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود.

مخاطبین دوره

گذراندن این دوره به تمامی دانشجویان رشته مهندسی مکانیک در مقطع ارشد  و  دکترا با گرایشهای مختلف نانورباتیک،  مکانیک جامدات،  دینامیک و ارتعاشات، بیومکانیک، سیالات و انرژی توصیه می شود. همچنین این کارگاه برای دانشجویان رشته های مهندسی عمران،   مواد و شیمی و به ویژه دانشجویان رشته فیزیک،  داروسازی،  زیست شناسی و سایر دانشجویانی که علاقه مند به فراگیری روشهای مدلسازی فرآیندهای زیستی و سیستم های مقیاس نانو هستند مفید خواهد بود.

تاریخ و محل برگزاری رویداد

کارگاه دینامیک مولکولی طبق روال هرساله در آبان‌ماه برگزار می شود و محل برگزاری آن دانشکده مکانیک دانشگاه‌صنعتی‌شریف است. (مکان دقیق آن پس از ثبت‌نام و قبل از شروع کارگاه به شرکت گنندگان اعلام می شود.) در سال 96 زمان‌بندی و سرفصل‌های کارگاه به شرح زیر است:

روز اول کارگاه (3 آبان‌ماه 96):

  • تئوری دینامیک مولکولی (سیستم‌های غیرزیستی)
  • آموزش نرم‌افزار LAMMPS
  • حل نمونه پروژه با LAMMPS و VMD

روز دوم کارگاه (4 آبان‌ماه 96):

  • تئوری دینامیک مولکولی (سیستم‌های زیستی)
  • آموزش نرم‌افزار VMD
  • آموزش نرم افزار NAMD و حل نمونه پروژه

ثبت‌نام

ثبت نام در کارگاه دینامیک‌مولکولی در بازه 10 مهرماه تا 30 مهرماه از طریق لینک قرارداده‌شده در زیر انجام می‌شود.

 https://payment.sharif.ir/edu/form

یکی از مواردی که باید در فرآیند ثبت‌نام برای جلوگیری از اشتباه مورد توجه قرار گیرد، هزینه ثبت‌نام با توجه نوع شرکت‌کننده است. در ادامه جدول هزینه‌های ثبت‌نام مشاهده می شود. (تمامی مبالغ به ریال است)

  روز اول روز دوم هر دو روز
دانشجویان شریف 1.450.000 1.450.000 2.900.000
دانشجویان غیرشریف 1.850.000 1.850.000 3.700.000
سایرین 2.250.000 2.250.000 4.500.000

Leave a Reply

Your email address will not be published.